couple leaning on wall
06 stycznia 2024

Co jest nie tak w zarządzaniu ludźmi?

Poszukując pracy czytam oferty, spotykam się z rekruterami, przeglądam oficjalne strony pracodawców firm ,które pozostają w moim kręgu zainteresowań. Dodatkowo analizuje moją własną pracę i firmy w których pracowałam lub z którymi pracowałam. Przez wiele lat nazbierało się tego dość sporo oraz różnorodność sytuacyjna była dość duża. Od zawsze chciałam być blisko ludzi. Słuchać ich i poznawać aby nasza współpraca przebiegała pomyślnie dla dwóch stron. Początki nie były łatwe ,ponieważ popełniałam wiele błędów, stąd ogromna potrzeba dokształcania się. Dziś moja wiedza o zachowaniach ludzi, poprawnej komunikacji, zarządzaniu procesami oraz osobami jest milowo większa co pozwala mi dzielić się tym co wiem aby korzyści płynęły do szerszego grona. Biznes niezależnie czy ten mały czy większy ma właściciela i pracowników. Właściciel to ten ,który miał odwagę podjąć ryzyko wprowadzenia Swoich marzeń czy wizji w rzeczywistość. To ten człowiek, który na początku się nie bał ale z czasem kiedy jego biznes się rozwija lęk i strach oraz zmęczenie przybywają "jak czarni jeźdźcy". Dlaczego o nim postanowiłam napisać, bo to ważny człowiek o czym warto pamiętać. Osobiście szanuję i podziwiam wszystkich tych, którzy tak bardzo wierzyli i chcieli. Czyli każda (prawie) firma/biznes rodzi się z pasji, wizji i chęci czyli musi być ważne coś. Jeśli uda się to długo podtrzymywać, znaleźć ludzi, którzy zarażą się tymi "czasownikami" Bang mamy sukces. Moim zdaniem tylko część małych pracodawców zdaje sobie sprawę jak ważny to jest aspekt i jak ważni są dla niego jego pracownicy. Myślę, że warto tu wspomnieć jak rozwija się biznes ,który nie jest jednoosobowy. Oczywiście dzięki ludziom, którzy tam pracują!!!! Bo przecież sam właściciel zajmuje się głównie rozwojem ,czasami planowaniem lub jego czas pochłania kolejne tworzenie marzeń lub wizji.

Ludzie pracują, przejmują tworzenie i podtrzymywanie . Zarabiają!! Stąd tak ważne jest aby:

✔️dobrać sobie odpowiedni zespół 

✔️ dbać o niego czyli odpowiednio wynagradzać, szanować, pomogą - BYĆ

✔️ wspierać w trudnych chwilach, podciągając rękawy i razem z zespołem rozwiązywać problemy ,których nie brakuje

✔️ motywować i nagradzać odpowiednio

To bardzo ważne, myślę ,że czasami trudne ponieważ wielkość szefów na pewnym etapie zaczyna być "niedowidzący"

Zapomina kto każdego dnia pracuje ciężko, czasami dzień i noc. Kto rozwiązuje problemy tu i teraz, kto wprowadza usprawnienia i świetne pomysły (ot i uwaga za każdym razem nie otrzymując nic e zamian prócz miesięcznej pensji ustalonej często jakiś dłuższy czas temu).

Miłosz Brzeziński w swojej książce "Głaskologia" świetnie pokazuje nam jak ważna jest odpowiednia komunikacja " To książka wyjątkowa pod każdym względem. Powinien ją przeczytać każdy Polak. Rodzic, szef, podwładny, polityk, dziennikarz, trener, mąż i żona, sprzedawca i księgowy? Każdy, kto chce się dobrze czuć dłużej niż parę chwil i każdy, kto chce mieć pozytywny wpływ na innych, dać im energetycznego kopa. Każdy, kto chce utrzymać pracę, awansować czy budować związek oparty na zaufaniu, zrozumieniu i nieustannej ciekawości drugiej osoby" Człowiek jest tak skonstruowany, że do życia potrzebuję szeroko rozumianego ciepła, miłości, empatii czyli "głasków" nawet jeśli sam tego w sobie nie widzi to tak właśnie jest. Oczywiście nie namawiam do tzw. nadskakiwania i chwalenia w każdym możliwym momencie. Chodzi o szacunek, umiejętność zauważenia, wdzięczność nawet tą skromną w postaci słowa dziękuję, doceniam, gratuluję . Wyjaśnię jeszcze o co chodzi z odpowiednim zespołem. Pracodawco zadbaj o rekrutację!!!Namawiam !!! Często spotykałam się z tym ,że w firmach pracowali ludzie którzy zupełnie nie nadawali się na swoje stanowiska!!! Managerowie, którzy byli zepsuci do kości. Brakowało im podstawowej wiedzy jak zarządzać zespołem czyli nie mieli podstawowego pojęcia jaka jest ich rola. Ich praca kończyła się i zaczynała na rozkazach, które niby miały budować ich ego. Osoby w kadrach czy księgowości, które nie znały podstawowych przepisów (wynikających z ich zakresu obowiązków). Sprzedawcy konsultanci którzy nie lubili kontaktu z ludźmi. Nie posiadanie za grosz kultury i szacunku a rozmowy traktowali jak wbijanie gwoździ. 

Dobranie odpowiedniego pracownika dla naszego zespołu, w gruncie rzeczy nie jest trudne ale trzeba się zaangażować. Potraktować to poważnie. 

Praca to druga część naszego życia. Dla jednych to stety dla innych niestety. Spędzamy w niej 8 lub więcej godzin. Dlaczego więc nie zadbamy o swój komfort ??My pracownicy i my pracodawcy??? Tak wiem nie zawsze się da. Czasami to niemożliwe ale chociaż spróbujmy. Większości z nas się uda, może nie od razu ale nie poddawajmy się. Zaangażowanie wzbogaca każdego człowieka, zarówno kiedy jesteś czyimś pracownikiem jak i pracodawcą. Pracowniku ty też masz swoją ważną rolę w tej historii . Nie szukaj zajęcia dla siebie w którym się męczysz. Pomyśl co umiesz ,co Cię interesuje ,jakie masz kompetencje i umiejętności z kim i gdzie chciałbyś pracować. Szukanie pracy wymaga zaangażowania również umysłu .

✔️wybieraj dla siebie pracę do której nie przychodzisz z łaską!!! 

Pamiętajmy (to straszne ile osób o tym zapomina już drugiego dnia w pracy),że podpisaliśmy umowę, w której zgodziły się na coś obie strony!!Czyli ja pracownik będę robił to czy tamto a Ty pracodawco zapłacisz mi za to tyle i tyle. I wtedy zaczyna się taniec unikowy czyli bo ja tego nie bo mi się to nie podoba itd.Zgodziłeś się na coś , nie zadając pytań a później masz tyle ale.....

✔️angażuj się w pracę tak jakby była to Twoja firma

Nie musisz sprzedawać własnej nerki aby Twój szef kupił sobie nowe auto ale angażuj się w pracę tak jak powinieneś!! Widziałam pracowników biurowych, którzy godziny spędzali stojąc przed budynkiem paląc fajki a później narzekali ile oni to mają pracy. Pracowników, którzy aby udając przed sobą, że nic nie muszą specjalnie opóźniali procesy aby udowodnić innym że oni mają władzę. 

✔️ każdy powinien znać swoje miejsce w szeregu i o nie dbać

Niektórym się to pewnie nie spodoba ale tak jest. Przypomnijmy sobie ile razy mówiliśmy:"Patrz jaki kupił sobie samochód!! "Zobacz gdzie ona była na wakacjach"

Ludzie zajmijcie się sobą. Nie zazdrość tylko działaj. Chcesz jeździć Porsche weź się do roboty a nie lenisz się i myślisz, że on czy ona to na pewno ukradła lub w jakiś dziwny sposób (zaczarowany)to dostał/ła. I trafiamy do najlepsze ON/ONA DZIĘKI MNIE TO WSZYTKO MA !! Czasami może tak być nie wykluczam ale w większości to zawiść ludzka i dziecięca zazdrość. Nie chcesz pracować u kogoś otwórz własny biznes !

✔️nie bój się mówić o zmianach i wprowadzać je w swoją pracę

Pracownicy to skarbnica pomysłów.Zachęcam do dzielenia się nimi z innymi.Zachęcam wszytkich do dokształcania się ale najważniejsze do budowania poczucia własnej wartości i dojrzałości emocjonalnej. 

Zachęcam was do przeczytania książek

Biznes czyli kupa ludzi Miłosz Brzeziński

"Czy jesteśmy genetycznie zaprogramowani do pracy w zespole? Na czym polega bycie prawdziwym menedżerem? Czy ekspert musi być arogancki? Dlaczego uczniom wmawia się, że powinni się doskonalić tam, gdzie idzie im najgorzej? Jaka jest różnica miedzy zarządzaniem a ręcznym sterowaniem? Czy kujon jest dźwignią handlu? Po co trabantowi sznurek?"

 

Przywództwo wyższego stopnia Ken Blanchard

"Opanuj przywództwo wyższego stopnia. Poprowadź swoich ludzi do wielkości, budując efektywne organizacje zmieniające życie wszystkich ludzi na lepsze. Ta książka cię poprowadzi, zainspiruje, skłoni do myślenia i będzie dla ciebie punktem odniesienia. Ken Blanchard wywarł ogromny wpływ na zarządzanie milionami ludzi i firm"

Porozumienie bez przemocy Marshall B Rosenberg

"Punktem wyjścia w procesie opisywanym przez Rosenberga jest, jak i w całej jego metodzie, kontakt międzyludzki na poziomie serca, bez którego mediacje nie mogą się w ogóle rozpocząć. Inny jest też cel: Rosenberg jako mediator nie dąży do kompromisu, lecz - uwaga! - do tego, by każda ze stron zakończyła konflikt w pełni usatysfakcjonowana. Brzmi niewiarygodnie, lecz, jak udowadnia autor na licznych przykładach ze swojej pracy, jest to możliwe"

 

 

 

 

 

 

 

Artykuły z tej kategorii

02 kwietnia 2025
26 października 2024


​​​​​​​