couple leaning on wall
10 stycznia 2024

Praca nie sprawia Ci satysfakcji? Może spróbujesz tej metody?

Praca... zajmuje nam większość naszego życia. Niestety a może można inaczej?

W 2024 roku będziemy pracować 251 dni. Biorąc pod uwagę , że rok ma 365 dni, to dość sporo. Warto więc wybrać taką pracę, w której czujemy się bezpiecznie, usatysfakcjonowani a co najważniejsze praca ta będzie sprawiać nam przyjemność. I tu pojawia się pytanie jak tego dokonać? Jest wiele sposobów. Postaram się przybliżyć Wam parę. Na końcu artykułu opiszę świetną metodę na polepszenie dobrostanu w pracy

  • Odpowiedni zawód 

Stanowisko, branża oraz otoczenie to czynniki, które musza do nas "pasować". Nasz temperament, nasza reaktywność. Wszystko to warunkuje jak będziemy się czuć w miejscu gdzie nie tylko spędzamy czas ale co najważniejsze powinniśmy być zaangażowani i produktywni.  Zacznijmy od naszego temperamentu :

  • Flegmatyk - powolny, zrównoważony, dowcipny, pogodny, obserwator.
  • Choleryk - porywczy, niewyrozumiały, energiczny, urodzony przywódca, człowiek czynu.
  • Sangwinik - wesoły, pogodny, towarzyski, gadatliwy, niezorganizowany, zapominalski.
  • Melancholik - smutny, pesymistyczny, skłonny do refleksji, zamyślony, skupiony na sobie.

Zastanów się jaki masz temperament. Dokonasz tego obserwując siebie i własne zachowania. Myślę, że niewielu z nas bierze właśnie ten aspekt pod uwagę poszukując pracy. Badania satysfakcji z pracy wykonywane w miejscach pracy dowodzą, że często właśnie to tym temperamentu może mieć wpływ na nasze niezadowolenie. Zbyt szybkie tempo, sytuacje pracy pod presją czasu, zależność efektów od pracy w grupie. oczywiście to zaledwie kilka przykładów. A co jeśli miałbyś wybór, biorąc pod uwagę właśnie swój tym temperamentu? Twoje życie w tych 251 dniach stałoby się łatwiejsze. Przynajmniej w jakimś stopniu powiedzą sceptycy. Dobrze więc idziemy dalej tą drogą. Reaktywność to nic innego jak sposób, w który reagujemy na bodźce zewnętrzne. Osoby wysokoreaktywne wykazują większą wrażliwość na bodźce, ich energetyczny poziom może być niższy. Ich zapotrzebowanie na aktywności może być mniejsze. Człowiek wysokreaktywny intensywniej przeżywa emocje, potrzebuje więcej czasu na odpoczynek, przez co może być bardziej narażony na stres i jego negatywne czynniki. Ludzie wysokorektywni są bardziej wrażliwi tak więc ważne aby znajdowali się w otoczeniu, które zapewnia im bezpieczeństwo. Osoby niskoreaktywne w przeciwieństwie do poprzednich muszą podejmować bardziej intensywne działania, aby osiągnąć optymalny poziom pobudzenia. Oznacza to, że środowisko, które charakteryzuję się dużą ilością bodźców takich jak hałas, zmieniające się oświetlenie, duże skupiska ludzi, nie wpływają na nich negatywnie. Ludzie niskoreaktywni sa więc bardziej odporni na bodźce zewnętrzne.

U podłoża działań ludzkich-czyli na poziomie czynności, zachowań, decyzji, osoby reaktywne to takie, które niechętnie podejmują działania. Reagują czyli albo czekają albo unikają. Ludzie reaktywni żyją na poziomie opisowym bez oceny. Z reguły spodziewają się szybkiej gratyfikacji a ich decyzje z reguły są bezpieczne i pozbawione ryzyka. Bezpieczeństwo to raczej brak zmiany w rozumieniu człowieka rekatywnie działającego. Na drugim biegunie są osoby proaktywne czyli poszukujące możliwości zmiany. Osoby proaktywne podejmują czynności, działania prowadzące do zmiany, a jeśli nie mają takich zasobów to starają się przekształcić sytuacje tak, by osiągnąć zamierzony cel.

Zarówno reaktywność na bodźce jak i na działania związane są z naszym temperamentem. Stąd tak ważne dla nas jest jego określenie.

  • Umiejętności i kompetencje

Umiejętności to wrodzone lub nabyte sprawności, które wykorzystujemy w życiu prywatnym oraz zawodowym. Umiejętności więc możemy się nauczyć lub nie.  Do umiejętności  min. zaliczamy:

  1. kreatywność-to potencjał do wymyślania i tworzenia czegoś nowego i wartościowego
  2. umiejętność pracy w grupie-to zdolność do dzielenia się zadaniami, otwartość na innych uczestników, pozytywne podejście do innych członków zespołu
  3. dobra organizacja pracy-to zdolność do tworzenia i wypełniania zadań w określonym czasie i terminie. To również terminowość 
  4. dobra komunikacja-oznacza umiejętność słuchania oraz konstruowania wypowiedzi tak aby były czytelne
  5. wyrozumiałość oraz świadomość różnorodności-pozwala nam na pracę w środowisku różnicowanym dzięki któremu jest ono bardziej kreatywne i innowacyjne
  6. przywództwo oraz umiejętność zarządzania-pozwala w odpowiedni sposób delegować i rozliczać, przyczynia się do wsparcia a zarazem motywacji pozostając za razem odpowiedzialnym 
  7. do umiejętności należą również obsługa komputera, prawo jazdy, obsługa maszyn i urządzeń lub inne uzyskane w wyniku szkoleń

Kompetencje to cechy związane ze sposobem myślenia, tworzenia relacji oraz działania. Na nasze kompetencje mają wpływ nasze doświadczenia, przekonania, zdolności oraz emocjonalność. Jak widać jest nieznaczna różnica

  1. wysoko odporność na stres-pozwala pracować w miejscu gdzie stres jest codziennością np. pogotowie
  2. analityczne myślenie-część z nas posiada wrodzone predyspozycje do tego rodzaju myślenia
  3. wielozadaniowość
  4. zorientowanie na cel
  5. umiejętność mobilizowania, monitorowania i korygowania działań współpracowników
  6. odpowiedzialność-to może być zarówno umiejętność ale również i kompetencja

Mając na uwadze te wszystkie aspekty możemy znaleźć pracę odpowiednią dla nas. Niemniej jednak po jakimś czasie, niekiedy dopada nas marazm. Obowiązki, które wykonywaliśmy do tej pory straciły swój blask i znaczenie. Ciężko nam odnaleźć celowość. Stąd właśnie opinia ekspertów, że pracę winno się zmieniać co 2-3 lata. dzięki temu rozwijamy swoje umiejętności oraz kompetencje, poznajemy nowych ludzi oraz nowe środowiska. Co jeśli jej nie zmienimy? Z pomocą przychodzi nam JOB CRAFTING. Szczerze mówiąc, początkowo myślałam, że to jakiś wymysł nowoczesności, który jest zwykłą ściemą. Okazuje się jednak, że teoria ta ma już 20 lat oraz szereg badań potwierdzającą jej skuteczność. JOB CRAFTING-polubienie swojej pracy. Polega na dostosowaniu przez pracownika swoich obowiązków do własnych potrzeb i preferencji. Celem takiego działania jest zwiększenie zaangażowania jednostki i przywrócenie sensu realizowanych zadań. ⇒Przede wszystkim musimy zmienić rutynę, wprowadzić takie zmiany, które dają nam więcej satysfakcji, a ograniczać te, których nie lubimy (oczywiście w granicach rozsądku oraz zakresu obowiązków)

⇒Zmiana sposobu myślenia o pracy "modelowanie poznawcze". Dla zmiany tej istotne jest  postrzeganie miejsca pracy. Ważne jest aby odszukać sens naszym zadań i zakotwiczyć je w szerszym kontekście

⇒Doceniajmy siebie i swoje osiągnięcia ! nie zawsze musza być zauważane ale najważniejsze jest abyśmy sami je widzieli każdego dnia

⇒Wyznaczajmy sobie cele do zrealizowania, które pozwolą nam się rozwijać

⇒Dbajmy o relacje w pracy. jest takie powiedzenie "Chcesz mieć rację czy relację?" Może warto czasami właśnie nad tym się zastanowić

Nieważne jaką wykonujesz pracę. Możesz zmienić swoje myślenie o niej. Myślenie pociągnie za sobą konkretne zmiany. Może być to zmiana pracy lub wprowadzenie JOB CRAFTINGU. Polecam i zachęcam. każda pozytywna zmiana jest naszym sukcesem za który powinniśmy być sobie wdzięczni. 

 

 

 

 

Artykuły z tej kategorii

02 kwietnia 2025
26 października 2024


​​​​​​​